Cultura

La Moreneta de Montserrat, «convidada» especial al Lleidantic

La Moreneta de Montserrat, "convidada" especial al Lleidantic

Les antiguitats, els vehicles clàssics, els vinils i els trens en miniatura vindran acompanyats en aquesta edició de Lleidantic per una “convidada” molt especial: la Moreneta. O millor dit, les Morenetes, perquè el col·leccionista Josep M. Sabartés exposarà al saló un conjunt de 88 figures de la Mare de Déu de Montserrat, una àmplia mostra del centenar llarg de reproduccions que el lleidatà, originari d’Artesa de Segre, ha aplegat en poc més d’un any.

Entre les Morenetes exposades al Pavelló 4 de Fira de Lleida, adquirides per tot Espanya, hi ha figures de ferro forjat, plàstic, fusta i pedra, d’entre 5 i 60 centímetres d’altura, i alguna amb un pes superior als 30 quilos. La mostra inclourà Marededéus musicals, amb il·luminació o amb cambril inclòs.

Sabartés ha reunit també més de 200 complements relacionats amb la Moreneta, des de plats, olles i vasos a campanes, quadres i retaules, tot i que el seu objectiu bàsic és “arribar a tenir dues-centes figures de la verge, figures que a més vull exposar en el futur en un espai permanent a Artesa”.

En aquest espai, que inaugurarà el proper 23 d’abril, coincidint amb la festivitat de la Mare de Déu de Montserrat, hi figurarà també una talla a escala 1:1 que Joan Montero, prestigiós escultor i artista d’Olot especialitzat en la talla artística de fusta, està elaborant expressament per a la col·lecció de Sabartés. Devot des de jove de la Moreneta, creu que “una col·lecció així cal compartir-la amb la gent, seria molt egoista quedar-me-la només per a mi”.

Sabartés és autor també 4 llibres, L’Èxode Pallarès (1983), L’espai fruiter a Lleida (1994), Artesa de Segre, avui i demà (1996), aquest darrer com a coordinador, i Població i territori a l’Alt Pirineu Lleidatà (1998). Una circumstància curiosa és que l’any 1984 Sabartés va presentar L’espai fruiter a Lleida precisament a la Fira de Lleida, però en un altre saló, la Fira de Sant Miquel. 

La 28a edició de Lleidantic (Saló d’Antiquaris i Brocanters de Lleida), la 15a edició de Lleida Retro (Fira de Vehicles Clàssics), la 11a Trobada del Disc i la 1a edició de Mini Expotren (Saló del Col·leccionisme i Modelisme Ferroviari) tindran lloc aquest cap de setmana al Pavelló 4 de Fira de Lleida. La manifestació firal comptarà amb 36 expositors procedents de Catalunya, Madrid i l’Aragó. L’horari del quàdruple certamen, organitzat per Fira de Lleida, anirà de 10.30 a 14.00 h i de 16.00 a 20.30 h.

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema
Cultura

‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema

Maria del Val · 26 oct. 2026
Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània
Cultura

Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània

Vanesa Ortega · 22 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.