Societat

⏯️ La Pobla de Segur i Coll de Nargó celebren el reconeixement de la Unesco als raiers

⏯️ La Pobla de Segur i Coll de Nargó celebren el reconeixement de la Unesco als raiers

El reconeixement de la Unesco als raiers com a patrimoni immaterial de la humanitat ha portat a alguns raiers de la Pobla de Segur, al Pallars Jussà, i Coll de Nargó, a l’Alt Urgell, a sortir al carrer i improvisar una primera celebració. Representants de les associacions raieres i veïns vinculats amb l’ofici han brindat amb cava i ratafia. El primer pensament que han tingut tots ells ha estat per totes aquelles persones que durant anys van arriscar la vida amb el transport fluvial de la fusta. També s’ha volgut recordar a les persones que van recuperar l’ofici a manera d’homenatge i reconeixement. El repte d’ara a la Pobla de Segur, el Pont de Claverol i Coll de Nargó, és mantenir la tradició i donar-la a conèixer a les noves generacions.

Tant a la Pobla de Segur com a Coll de Nargó hi tenien un ull posat a Rabat des de primera hora del matí per saber el que decidia la Unesco sobre la candidatura dels raiers. Els representants del Comitè han destacat la qualitat de la candidatura i el fet que aquesta estava ben treballada. Finalment, s’ha aprovat en pocs minuts.

DESTAQUEM

Aleshores, tots aquells que han pogut han deixat el seu lloc de treball i s’han desplaçat fins a la plaça de l’Ajuntament vestits de raiers i raieres per celebrar el reconeixement. Amb l’himne de l’Associació de la Noguera Pallaresa sonant pels altaveus, s’ha dut a terme un brindis amb cava pel reconeixement. A Coll de Nargó també ha fet el mateix un membre de l’Associació Cultural dels Raiers de la Ribera del Segre, que ha compartit el seu sentiment d’emoció amb l’alcalde, Martí Riera, i diversos integrants del consistori.

Nil de la Plaza, raier de l’associació de la Noguera Pallaresa, ha estat dels primers a arribar a la plaça de l’Ajuntament de la Pobla de Segur i ha destacat la «profunda emoció» que sentia pel reconeixement. A més, ha tingut un sentit homenatge per tots aquells que van arriscar la vida amb aquest ofici transportant fusta dels boscos del Pirineu fins al mar.

Al reconeixement no s’han volgut oblidar de les dones. Àngel Portet, president de l’associació internacional de raiers, ha destacat el paper de les mestresses de casa que es quedaven al càrrec de la família mentre els homes marxaven dies de casa per dedicar-se a l’ofici de raier. Portet, al capdavant de l’associació internacional, va ser un dels artífexs de la candidatura i aquest dijous ha volgut recordar a totes les associacions raieres que s’hi van implicar. Per Portet, darrere del reconeixement de la Unesco hi ha d’haver molta responsabilitat per continuar mantenint la festa d’homenatge i record. Mentre molts han brindat amb cava, Portet ho ha celebrat amb ratafia, concretament la que porta per nom Ratafia dels Raiers, en honor a aquest ancestral ofici.

HO HAVIES VIST?

La celebració a la Pobla de Segur ha estat d’un poc grup de persones perquè la celebració «grossa» la faran aquest dissabte. En el cas de Coll de Nargó, està prevista per diumenge al costat de la capella romànica de la localitat, on s’ha col·locat un tram de rai que formarà part d’un monument dedicat a la festa. Aquest s’inaugurarà diumenge i anirà acompanyat d’un bust en homenatge als primers padrins que van reprendre la baixada. Durant la jornada també s’ha previst un concert amb peces extretes d’un cançoner d’un rai.

«Estic molt il·lusionat; m’he fet un tip de plorar quan ho he estat escoltant i han dit que s’ha aprovat». Amb aquestes paraules ha valorat Emili Molins, membre de la junta de l’Associació de Raiers de la Ribera del Segre, la declaració de la Unesco. A més, ha assenyalat que des de l’entitat reben «amb honor» aquest reconeixement i ha volgut agrair la feina feta a tots els companys i col·laboradors. En aquest sentit, ha posat en valor l’esforç dut a terme i el fet que ara la distinció reconegui l’ofici al que es dedicaven molts padrins de la població, així com també als que el commemoren des de fa 32 anys.

Molins ha dit que la colla que s’implica de forma més directa en la festa a Coll de Nargó està formada per prop d’una trentena de persones, als qual s’hi sumen diversos col·laboradors. L’edició de l’any que ve, a banda d’estar marcada pel fet de ser Patrimoni Cultural Immaterial, es farà per primer cop a la primavera, pels volts de la Setmana Santa. L’objectiu és que la baixada pugui ser «més llarga i participativa», tal com ha explicat aquest membre de l’entitat.

Per la seva banda, l’alcalde de Coll de Nargó, Martí Riera, ha dit que, amb la declaració com a Patrimoni Cultural Immaterial, aquest dijous és «un dia feliç i un dia d’alegria». A més, ha destacat la feina feta en la candidatura i el fet que aquesta també s’hagi reconegut a Rabat com a «clau» de com ha de ser un projecte per la Unesco. En aquest sentit, creu que ara «s’obre una finestra mundial» i una via de col·laboració amb la resta de membres europeus de la candidatura. D’altra banda, també veu la distinció com una oportunitat per «posicionar-se internacionalment», tal com ja passa amb el Geoparc Orígens, també de la Unesco.

TerritoriColl de Nargó · Alt Urgell
Més notícies de Coll de Nargó →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

L’Audiència de Lleida dona la raó a Endesa en el conflicte per la llum bonificada de la Vall Fosca
Societat

L’Audiència de Lleida dona la raó a Endesa en el conflicte per la llum bonificada de la Vall Fosca

ACN · 27 oct. 2026
El CAISS de la Seu d’Urgell recupera l’atenció presencial després de gairebé tres mesos tancat
Societat

El CAISS de la Seu d’Urgell recupera l’atenció presencial després de gairebé tres mesos tancat

Laura Quintana · 23 set. 2026
L’INEFC Pirineus arrenca el curs amb 46 nous estudiants i una demanda a l’alça
Societat

L’INEFC Pirineus arrenca el curs amb 46 nous estudiants i una demanda a l’alça

Vanesa Ortega · 14 set. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.