“La tecnologia digital és el nou Déu”

J.B.
Publicat: 
20-09-2019
Actualitzat: 20-09-2019 9:56
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • “La tecnologia digital és el nou Déu”
  • “La tecnologia digital és el nou Déu”

Quadres amb imatges que es “desconstrueixen”, aquarel·les que prenen vida o peces escultòriques que es mouen i creen il·lusions òptiques gràcies a la tècnica del zoòtrop són algunes de les propostes sorprenents de l’artista britànic Mat Collishaw que mostrarà des d’avui divendres a la Fundació Sorigué de Lleida. Es tracta de la primera exposició a Catalunya d’un dels creadors més singulars de l’actual panorama artístic internacional. I arriba a Lleida amb l’aval dels més de 32.000 visitants que van gaudir de la seua obra a Madrid la primavera passada, en la seua primera exposició a Espanya, organitzada també per la Fundació Sorigué.

Collishaw va reconèixer ahir que en el seu dia “el va sorprendre” la compra d’una de les seues obres per part d’una institució espanyola. The End of Innocence –peça que forma part de la col·lecció de la fundació lleidatana i que dóna nom a l’exposició– és un retrat de gran format del papa Innocenci X, la imatge del qual apareix i desapareix darrere d’una cortina de pluja digital. “Un paradigma de l’antiga representació de Déu a la Terra, un papa, consumit avui dia per l’èter de la tecnologia digital, que és el nou Déu del segle XXI”, va assenyalar l’artista. Moltes de les seues obres –una trentena de les quals podran visitar-se a Lleida fins al 26 d’abril de l’any que ve– utilitzen la tecnologia digital. En aquest sentit, va assegurar que “és emocionant i alhora aterridor viure en aquesta nova era”.

De fet, els seus muntatges escultòrics, fotografies, vídeos i instal·lacions conviden l’espectador a reflexionar sobre la relació de la humanitat amb la naturalesa i l’ús de la imatge en l’entorn digital, emfatitzant la necessitat d’un desenvolupament sostenible, un respecte a l’entorn i un ús responsable de les noves tecnologies. Collishaw no només debat sobre aquestes grans qüestions sinó que també es mulla en la política: “A Madrid vaig exposar una peça titulada Albion, però aquí no hi cabia. Es refereix a un arbre de Nottingham, on vaig créixer de nen; un arbre vell que és un símbol d’Anglaterra, i el qual no deixen morir. El Brexit també prova de reviure una idea nostàlgica d’una Anglaterra que mai va existir, però que els defensors de la sobirania britànica intenten mantenir viva”.

Programa educatiu amb més de 6.000 alumnes

La directora de la Fundació Sorigué, Ana Vallés, va destacar el projecte pedagògic elaborat sobre l’exposició, que ja compta amb més de 6.000 alumnes de Lleida inscrits després de la presentació de l’activitat davant de més d’un centenar de docents. Vallés va recordar els 10 anys de la primera proposta artística de la fundació a Lleida, un vídeo de Bill Viola a la Seu Vella, i la presència des de llavors d’artistes com Wim Wenders o Antonio López, “amb l’objectiu d’atansar l’art contemporani a tots els públics”.

Comparteix

També t'interessarà