La UdL guanya el Premi Nacional a la Creació d’una Empresa de Base Científica amb UniSCool
La Universitat de Lleida (UdL), juntament amb la Université de Sherbrooke (Canadà), ha obtingut el Premi Nacional a la Creació d’una Empresa de Base Científica per crear l’spin-off Universal Smart Cooling S.L. (UniSCool), nascuda el 2022, que ha desenvolupat una tecnologia pròpia de refrigeració líquida directa al xip per a grans centres de dades que redueix fins a un 70% el consum en refrigeració i en un 30% el global dels servidors d’aquestes grans instal·lacions. El premi ha estat entregat dins el marc dels 36ens Premis Nacionals de Recerca que atorga la Generalitat de Catalunya, mitjançant la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI).
L'empresa UniScool, que va néixer del grup de recerca Sustainable Energy, Machinery and Buildings (SEMB) de la UdL, també ha estat seleccionada pel Consell Europeu d'Innovació (EIC per les sigles en anglès) en la convocatòria EIC Accelerator, amb una subvenció de 2,5 milions d'euros.
D'altra banda, la professora de la UdL i cofundadora d'UniSCool, Montse Vilarrubí Porta, és una de les 18 semifinalistes del Premi Europeu per a Dones Innovadores 2026 que també atorga l'IEC. Vilarrubí ha estat seleccionada a la categoria d'Innovadors en Ascens de menors de 35 anys per "abordar un dels majors reptes de la tecnologia: el sobreescalfament de l'electrònica". Les guanyadores s'anunciaran a la cimera del Consell Europeu d'Innovació el proper mes de juny.
Entre altres reconeixements, UniSCool compta amb el premi principal del Simposi de Tecnologies Futures (FTS) celebrat a Silicon Valley el 2025, el premi Emprenedoria de la Fundació Caixa d'Enginyers 2023, el Premi Emergent en la categoria Llavor del Clúster de l'Energia Eficient de Catalunya, el Premi Joan Roget a la transferència de coneixement de la Conselleria de Recerca i Universitats i la FCRI, i el Premi Exolum-Emprende 2022 de Campus Iberus en la modalitat d'empresa innovadora.







