Les presses, perjudicials per al trasllat

REDACCIÓ
12-12-2018
  • Les presses, perjudicials per al trasllat
  • Les presses, perjudicials per al trasllat
  • Les presses, perjudicials per al trasllat

Documentar els fets ocorreguts dins del Museu de Lleida la fatídica nit de l’11 de desembre era una necessitat, tant per qüestions museístiques, tècniques i professionals, com per remarcar com d’“insòlit” és el fet que agents de la Guàrdia Civil entressin armats al Museu per emportar-se 44 obres originàries de Sixena, executant una ordre judicial provisional, i en el context de l’aplicació de l’article 155.

Ahir, just quan se’n complia un any, i després que (arran d’una demanda, una altra més) la jutge n’autoritzés la publicació, es va presentar el llibre Operació trasllat. Art de Sixena (Pagès Ed.), de la historiadora de l’art Marga del Campo, responsable de comunicació i relacions externes del Museu, acompanyat per 160 imatges inèdites preses a l’interior pel fotògraf Jordi V. Pou i pròleg de Quim Torra. Havien passat dotze mesos, però l’emoció es palpava en l’ambient. El llibre narra els fets d’aquelles 14 hores a l’interior a través de les vivències de la mateixa Del Campo i dels seus companys, inclòs el director, Josep Giralt, en paral·lel a les imatges de Pou. Ho fa amb un llenguatge directe, clar i, encara que mesurat, en les seues línies es poden palpar i intuir les emocions, des d’abans que la Guàrdia Civil es presentés a les 03.31h (i no a les 08.00 h, tal com preveia el pla de treball) fins que se’n van anar, passades les 14h. “Era necessari explicar-ho”, va remarcar Del Campo, que va assenyalar que malgrat que els tècnics aragonesos van treballar amb professionalitat “la consigna era fer-ho ràpid i això mai no és bo per al patrimoni”. Giralt va revelar que en alguns moments van patir per les obres. “Potser el temps adequat per preparar-ho haurien estat tres dies.” També va revelar que el jutjat d’Osca ha denegat en dos ocasions la petició del Museu per comprovar l’estat actual de les obres a Sixena, “encara que tornarem a demanar-ho”. Pou va assenyalar que “el que va passar va ser molt dur, és impossible que no surtin les fotos. De vegades sembla que si s’amaguen els fets no van ocórrer i no és cert”.

El llibre revela aspectes com el fet que al Museu “van intuir” quan arribaria la Guàrdia Civil per una cosa que va escoltar el guarda de seguretat a l’emissora dels Mossos; que només Pou i Laia Navarra (encarregada del vídeo) tenien permès fotografiar, mentre que des del bàndol aragonès tothom prenia imatges, que els van obligar a entregar la targeta d’imatges, però el Museu mai ha vist les fotos aragoneses... En definitiva, com pensaven... “però què volen aquesta gent? quan la Guàrdia Civil es va presentar amb un “Buenas noches, venimos a ocupar las salidas de emergencia del museo”. Potser la resposta estarà a l’acta que va aixecar el notari. El llibre ja és a les llibreries. Costa 17,50€.

Comparteix

També t'interessarà

Enquesta

Creus que en els últims anys s'han incrementat la intolerància en la nostra societat?