L’Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV) ha introduït la videofluoroscòpia, una tècnica radiològica considerada la més precisa per al diagnòstic de la disfàgia orofaríngia, tant en adults com en infants. Aquesta condició afecta la deglució i pot provocar complicacions nutricionals i respiratòries greus.
Aquesta prova permet avaluar la seguretat i eficàcia de la deglució, detectar aspiracions silents i mesurar el reflex deglutori. El grup de treball de disfàgia de l’HUAV, liderat per les logopedes Teresa del Cacho i Sheila Roc, ha impulsat la seva implementació amb el suport de diversos serveis mèdics.
Fins ara, els pacients de Lleida afectats per aquesta patologia s’havien de desplaçar a l’Hospital Vall d’Hebron (adults) o a l’Hospital Sant Joan de Déu (infants), però amb aquesta incorporació, l’HUAV es converteix en un referent en el diagnòstic i tractament de la disfàgia a la demarcació.