Cultura

Lleida commemora les persones refugiades amb murals de grans dimensions

Lleida commemora les persones refugiades amb murals de grans dimensions

El pròxim 20 de juny, Dia Mundial de les Persones Refugiades, les entitats de l’Eix Migracions i Refugi de la Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida han organitzat diverses activitats de sensibilització per visibilitzar les condicions de vida precàries i el tractament que reben milions de persones refugiades i desplaçades arreu del món a conseqüència de no tenir accés a vies legals i segures que els permetin migrar amb dignitat.

El lleidatà Llukutter, artista social i impulsor del projecte d’art urbà i d’acció comunitària Creativitats Urbanes, serà l’encarregat de pintar un mural de grans dimensions amb el lema «Lleida ciutat acollidora» a la canalització del riu Segre a Lleida . L’acció compta amb la col·laboració del Departament d’Igualtat i Feminismes i el treball conjunt amb l’Àrea de Cooperació i del Servei d’Informació i Atenció a les Dones de l’Ajuntament de Lleida. 

A partir de les 19h de la tarda tindrà lloc una concentració a la Plaça Paeria on es farà lectura dels manifestos i persones refugiades en primera persona explicaran el seu propi testimoni. Enguany, per commemorar el Dia Mundial de les Persones Refugiades, les entitats de l’Eix Migracions i Refugi volen posar èmfasi en la necessitat d’acollir dignament a les persones desplaçades sigui quin sigui el seu origen.
La tinent d’alcalde i regidora d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes, Sandra Castro, llegirà el comunicat impulsat pel Fons Català de Cooperació al Desenvolupament per denunciar la vulneració de drets humans de les persones refugiades als camps, a les rutes de fugida i a les fronteres, amb una especial atenció a la situació de vulneració dels drets de les dones (que representen un 50% de les persones refugiades), afegint les violències masclistes a les dificultats del procés migratori.

La Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida recorda que «actualment, hi ha més de 60 conflictes armats actius al món. Malgrat això, l’any 2021 només un 10’5% de les peticions d’asil a l’Estat espanyol van obtenir una resolució favorable». En aquest sentit, afirma que «la guerra a Ucraïna ha evidenciat que, si hi ha voluntat política, es pot garantir l’acollida digna i la regularització per a les persones desplaçades».

Del 14 de juny al 14 de juliol, també es pot visitar l’exposició «Refugiats», de Garrigues Cooperació al Centre Cívic de l’Ereta. Una mostra gràfica al voltant de les persones refugiades pel conflicte armat a Colòmbia. 

Iniciativa Legislativa Popular Regularizacion Ya

Paral·lelament, la Coordinadora d’ONGD i aMS ha convidat a Lleida a activistes del moviment estatal «Regularizacion Ya», impulsors de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per la regularització de mig milió de persones a l’Estat Espanyol. A les 10.30h a la plaça de la Pau, hi ha programada una roda de premsa per presentar la ILP i on participaran membres de les entitats de la demarcació de Lleida que s’han adherit a la campanya. En aquest sentit, també està previst que les activistes de Regularizacion Ya puguin mantenir reunions amb diferents representants polítics de les administracions locals.

Dia Mundial de les Persones Refugiades 

El Dia Mundial de les Persones Refugiades és una efemèride anual celebrada el 20 de juny i promoguda per les Nacions Unides que té l’objectiu de rescatar de l’oblit la situació que viuen milions de persones refugiades, apàtrides, desplaçades o sol·licitants d’asil que actualment hi ha al món.

Les persones refugiades són aquelles que s’han vist obligades a fugir del seu país i buscar protecció internacional per patir persecució per raons de raça, polítiques, nacionalitat, d’identitat cultural o de gènere, religió o per pertànyer a un grup social determinat. També poden ser víctimes del tràfic de persones o violència de gènere, fugir de la guerra o contextos violents, conflictes armats o per l’emergència ambiental.

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema
Cultura

‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema

Maria del Val · 26 oct. 2026
Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània
Cultura

Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània

Vanesa Ortega · 22 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.