Cultura

Lleida, la primera ciutat que recupera la Festa de Moros i Cristians després de la pandèmia

Lleida, la primera ciutat que recupera la Festa de Moros i Cristians després de la pandèmia

Lleida és des d’avui la primera ciutat de l’Estat que ha pogut reprendre la Festa dels Moros i Cristians després de la pandèmia. Tot i que amb diversos canvis sobre la programació tradicional, amb una versió reduïda i un aforament limitat, l’associació festera ha pogut celebrar el 25è aniversari, que va haver de suspendre l’any passat per la Covid.

Si ahir va ser el moment de les Ambaixades dels dos bàndols, en l’envit dialèctic que es va establir a la plaça Sant Joan, avui ha estat el torn de l’Entrada de Gala i la Batalla, els tres actes principals de la festa.

El fet de coincidir amb les Festes de la Tardor també ha provocat que s’hagin hagut de modificar ubicacions i horaris dels actes en relació amb el programa tradicional. L’itinerari de la desfilada no ha arrencat del Turó de la Seu Vella com era el costum sinó de la plaça Bores. Les 300 persones, integrants de les comparses dels Banu-Hud, Al·leridis, Musa, pel bàndol moro, i dels Anglesola, Pallaresos i Urgellencs, pel dels cristians, que s’havien concentrat davant la porta dels Camps Elisis, han creuat el Pont Vell, per recórrer tot seguit l’avinguda Blondel i arribar a la passarel·la del Liceu Escolar, passant abans per davant de la Paeria, on hi havia una representació de paers del consistori, encapçalats per l’alcalde, Miquel Pueyo.

Un itinerari en què han estat acompanyats de quatre bandes: les lleidatanes Ilerband i Banda Simfònica Unió Musical, la Banda Valènia, de Barcelona, i l’agrupació Miralbueno, de Saragossa.

Al vespre, davant la Porta dels Apòstols de la Seu Vella, s’ha escenificat la batalla per conquerir la ciutat. L’historiador i activista cultural Pep Tort ha estat l’autor del guió, que han declamat Antoni Pomés, el caid moro de la comparsa dels Banu-Hud, i Mariona Franco, la comtessa cristiana dels Anglesola. Finalment, no hi ha hagut vencedors en la batalla. I aquest empat en la lluita s’ha celebrat amb un garrotín.

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema
Cultura

‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema

Maria del Val · 26 oct. 2026
Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània
Cultura

Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània

Vanesa Ortega · 22 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.