Lleida commemorarà el Dia Internacional per a l’erradicació de les violències masclistes amb un ampli programa d’activitats de sensibilització del 20 al 27 de novembre. La programació inclou el XIII Memorial Hortènsia Alonso, les XXXI Jornades Jurídiques, conferències, un acte institucional, una xerrada, un monòleg i una taula rodona.
Els actes s’iniciaran el 20 de novembre amb el XIII Memorial Hortènsia Alonso, dedicat enguany a «Les violències masclistes a l’esport», al Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera del Campus de Cappont de la UdL. Coorganitzat per la Regidoria de Polítiques Feministes, la UdL i Creu Roja Lleida, la jornada inclou una ponència de Susanna Soler Prat, professora de l’INEFC, i altres intervencions centrades en els estereotips sexistes a l’esport. L’acte s’emmarca en el Pacte local contra les violències masclistes, que compta amb l’adhesió de més de 70 entitats locals.
Els dies 21 i 22 de novembre, la Facultat de Dret, Economia i Turisme acollirà les XXXI Jornades Jurídiques, amb el títol «20 anys de legislació protectora integral enfront la violència contra les dones: de la Llei Orgànica 1/2004 a la Llei del només Sí és Sí». Es debatran avenços legals i reptes pendents en la protecció dels drets de les dones.
El 22 de novembre, a les 19 h, la periodista i activista afganesa Khadija Amin oferirà la conferència «La situació de les dones afganeses sota el govern dels talibans» a la Sala Alfred Perenya, en un acte impulsat per la Regidoria de Polítiques Feministes.
L’acte central tindrà lloc el 25 de novembre a les 12 h a la plaça Víctor Siurana, amb l’Acte institucional unitari coorganitzat per diverses institucions com l’Ajuntament de Lleida, la Diputació i la UdL. Aquella tarda, a les 17.30 h, el Casal de la Dona acollirà la xerrada «El dret de les dones a viure lliures de violència masclista», a càrrec de l’advocada Vanessa Fernández, dins el cicle “L’advocada respon…” del programa Activa’t al Casal.
El 27 de novembre, a les 11 h, La Llotja serà l’escenari del monòleg «Eso no és amor» de Marina Marroquí, que narrarà amb humor crític la seva experiència de violència de gènere i com va superar-la. A la tarda, a les 18 h, la Sala d’Exposicions de l’Ajuntament acollirà la taula rodona sobre l’exposició «Dones Invisibles», moderada per Cristina Sampere, directora de la Fundació Setba, amb la participació de diverses artistes.
Aquestes activitats, impulsades per institucions i entitats, busquen fomentar la sensibilització i promoure una cultura igualitària per erradicar les violències masclistes.