Societat

Més de 800 lleidatans amb discapacitat recuperaran aquest any el dret a vot

Més de 800 lleidatans amb discapacitat recuperaran aquest any el dret a vot

Més de vuit-cents lleidatans amb discapacitat intel·lectual podran votar a les eleccions municipals, generals i europees. Seran les primeres després de la derogació al desembre de la norma que negava aquest dret a persones amb una declaració judicial d’incapacitat.

El nombre de persones sense vot per aquesta raó a Lleida va passar de 57 l’any 2000 a 840 el 2015. Fonts del Comitè Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat van explicar que, quan una persona s’acollia a la declaració d’incapacitat com a protecció davant de possibles abusos, sovint se l’excloïa d’ofici com a votant. La Junta Electoral Central (JEC) ha ordenat aquesta setmana tornar a incloure tots els afectats.

El Grup Alba de Tàrrega i la Fundació Privada Tutelar Terres de Lleida treballen per verificar que persones que tutelen consten al cens per a les generals. En cas contrari, han de reclamar incloure-les.

Cristina Mallol, de 30 anys, està tutelada per la Fundació Privada Tutelar i va poder votar fins als 22. A partir de llavors va quedar fora del cens i les peticions per reincorporar-la es van rebutjar. Després de la ràbia que va sentir llavors, ara es mostra satisfeta. “He recuperat un dret pel qual he lluitat”, va dir. Sònia Olivares, membre de la fundació, va apuntar que alguns tutelats no l’han exercit mai. Aquesta entitat té sobre la taula una trentena de casos que ha de revisar.

L’ordre de la JEC és objecte de polèmica, a l’establir que les meses electorals hauran d’anotar el DNI de votants amb discapacitat si creuen que no voten de forma “conscient, lliure i voluntària”, encara que podran fer-ho de tota manera. Entitats de suport a discapacitats ho veuen discriminatori.

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Societat

Renfe adjudica a Siemens 30 trens d’alta velocitat per 1.218 milions d’euros

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Societat

El Govern declara Alfarràs zona afectada per l’incendi del 15 de setembre

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Urbanisme i habitatge

La Paeria vol invertir 5,1 milions per reduir el risc d’inundacions a Lleida

Laura Quintana · 27 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.