Societat

⏯️ Nou joc ‘online’ per descobrir i difondre el llegat de 68 lleidatanes

⏯️ Nou joc 'online' per descobrir i difondre el llegat de 68 lleidatanes

L’Institut Català de les Dones (ICD), de la conselleria d’Igualtat i Feminismes, ha posat en marxa una nova eina divulgativa i pedagògica per impulsar el coneixement de les 68 dones que es visibilitzen i reconeixen en la iniciativa “Dones rurals. Dones de Lleida”. Es tracta d’un concurs on line de més de 60 preguntes amb l’eina Kahoot.it que és recurs de dinamització pedagògic per a centres educatius i entitats culturals de les comarques de Lleida i de divulgació per a mitjans de comunicació que vulguin utilitzar aquesta informació en el disseny dels continguts de la seva programació.

La presidenta de l’ICD, Meritxell Benedí, ha afirmat que “les dones sempre hem contribuït a la societat i és imprescindible que visibilitzem i transmetem els seus coneixements i aportacions. Tots els drets que tenim les dones són el resultat de les lluites organitzades d’altres dones, que han trencat barreres”.

Benedí també ha ressaltat que “només podrem construir una societat lliure si som iguals. I, per fer-ho, és imprescindible avançar en la igualtat efectiva de dones i homes. El reconeixement de les aportacions de les dones n’és el primer pas. I les referents son imprescindibles per a què noies i nois puguin construir una societat igualitària”.



Dones Rurals, l’exemple que amb força i emprenedoria sí que es pot



L’ICD s’ha adreçat a les alcaldesses i alcaldes de les poblacions lleidatanes i als Serveis d’informació i atenció a les dones per convidar-los a continuar treballant conjuntament en aquest projecte i a sumar-hi més dones.

L’acte de presentació del llibre i l’exposició “Dones rurals. Dones de Lleida” que recullen les biografies de 68 dones nascudes abans de 1940 a les comarques de Lleida i Alt Pirineu i Aran va tenir lloc el passat dia 18 d’octubre a Tàrrega. Es tracta de la primera fase d’una iniciativa més àmplia que té continuïtat en la resta del territori català.

A Lleida, el projecte visibilitza atletes, pageses, poetes, periodistes, modistes, cuineres, farmacèutiques, llibreteres, mestres o religioses. Algunes ben conegudes, com l’agent literària Carme Balcells i Segalà o l’economista de la Vall de Boí Lourdes Benería Farré, i d’altres invisibilitzades, com les llevadores Maria Bernades Guardiola o Teresa Sancho Dolcet. També dona a conèixer emprenedores pioneres del turisme de muntanya, com l’empresària de Rialp Flora Cadena Senallé, o la primera pilot d’avió sense motor, Raimunda Elias Marca, nascuda a Arbeca. També es recuperen polítiques, com la primera alcaldessa de Catalunya, Dolors Codina Arnau, i destaquen resistents antifranquistes com Generosa Cortina Roig.  El projecte també recupera Antònia Costa i Coll, trementinaire de Tuixent, i empresàries de l’agricultura com Rosa Español i Escolà, de Sidamon.

On veure l’exposició?

La mostra itinerant “Dones rurals. Dones de Lleida”, forma part del catàleg d’exposicions didàctiques que l’ICD posa a disposició d’entitats, centres educatius i culturals i institucions. En aquests moments es pot visitar en el sindicat Modernista de Sant Guim de Freixenet (de l’11 de novembre al 12 de desembre); i, posteriorment, a la sala d’exposicions de l’Ajuntament de Torà (entre el 23 de febrer i el 5 de març);  al local de l’associació de dones de Granyena (del 7 al 9 de març); a la biblioteca de les Borges Blanques (entre el 14 de març i el 26 del mateix mes); a la casa Sullà de Tremp (entre el 23 de setembre i el 6 d’octubre); i al Consell Comarcal de la Segarra (entre el 10 i el 23 d’octubre).

TerritoriArbeca · Garrigues
Més notícies de Arbeca →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants
Societat

Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume
Societat

Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume

Laura Quintana · 28 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.