Societat

Pobles de Lleida competiran per participar en un projecte per evitar la despoblació

Pobles de Lleida competiran per participar en un projecte per evitar la despoblació

Pobles de Lleida competiran per participar en una prova pilot de la Generalitat per evitar la despoblació dels municipis rurals. Aquesta serà la primera part d’un programa que buscarà incentivar la rehabilitació de cases i pisos actualment buits, a través de diferents fórmules com la masoveria. L’objectiu és afavorir que noves famílies s’instal·lin en localitats que ara tenen menys de cinc-cents habitants, o bé en aquelles que tenen la població distribuïda entre nombrosos nuclis de població. Aquesta iniciativa es posa en marxa en un moment en què pobles petits de la demarcació han registrat un augment en el nombre de veïns, que s’han mudat des de ciutats durant la pandèmia.

Aquesta iniciativa es desenvoluparà en dos fases. La primera és la que s’obre ara: està dotada amb dos milions per a vint municipis seleccionats per a aquestes proves pilot. La segona es convocarà al juliol i s’hi podran acollir la resta de municipis que reuneixin els requisits per beneficiar-se d’aquests ajuts. A tot Catalunya suposen un total de 372 i n’hi ha 128 a les comarques lleidatanes.

Els vint municipis en els quals es portaran a terme les proves pilot s’escolliran mitjançant un concurs. Els ajuntaments poden presentar-hi la sol·licitud fins al pròxim 1 de febrer i han d’incloure una memòria del projecte que volen desenvolupar. Segons les bases, que es van publicar ahir, se seleccionarà una població de cadascuna de les vuit vegueries catalanes. Això n’assegura, com a mínim, una del pla de Lleida i una altra del Pirineu. Les altres dotze s’escolliran de forma proporcional entre les poblacions de les diferents vegueries.

Segons les clàusules del concurs, es tindran en compte criteris demogràfics i geogràfics, com per exemple el nombre de nuclis urbans, la densitat de població o la distància respecte a la capital de la comarca.

El president de l’Associació de Micropobles i alcalde de Torrebesses, Mario Urrea, va afirmar que revertir la despoblació requereix abordar problemàtiques com la falta d’habitatge, de serveis o d’activitat econòmica. Va qualificar el programa de la Generalitat com una “bona oportunitat” per fer-ho.

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Societat

Renfe adjudica a Siemens 30 trens d’alta velocitat per 1.218 milions d’euros

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Societat

El Govern declara Alfarràs zona afectada per l’incendi del 15 de setembre

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Urbanisme i habitatge

La Paeria vol invertir 5,1 milions per reduir el risc d’inundacions a Lleida

Laura Quintana · 27 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.