Societat

Seguiment amb GPS a dos trencalossos al Pallars Jussà

Seguiment amb GPS a dos trencalossos al Pallars Jussà

Tècnics de la Generalitat i investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) han col·locat dispositius emissors GPS a dos pollets de trencalòs en llibertat per primera vegada a Catalunya. Segons va informar el departament de Territori i Sostenibilitat, han accedit als nius, situats en penya-segats de la comarca del Pallars Jussà, per agafar mostres de sang dels animals i col·locar-los el dispositiu. Els pollets que s’han marcat ara, d’uns noranta dies, es van tornar al niu, situat a dalt d’un penya-segat, després de prendre’ls mesures, i treure’ls mostres de sang, que serviran per determinar el sexe i comprovar-ne l’estat de salut.

Aquest seguiment permetrà conèixer el moment en el qual els pollets abandonin el niu, així com els seus moviments pel Pirineu. L’objectiu és aprofundir en el coneixement de l’ecologia de diverses espècies, de manera que el projecte inclou marcar diversos tipus d’ocells, com l’aufrany, el voltor comú i el voltor negre. Les dades que s’han recollit permetran conèixer amb detall l’ús de l’espai que fan totes aquestes espècies, que són primordials en els ecosistemes agroramaders, pel paper que tenen en l’eliminació de les carronyes del bestiar domèstic que mor a la muntanya, i en la prevenció de la propagació de malalties.

Actualment, la població en llibertat de trencalòs al Pirineu català arriba a les 48 parelles (un 33% del total del Pirineu). L’evolució de la població ha estat bastant positiva, i ha passat de tan sols unes sis parelles l’any 1980, localitzades a les comarques pirinenques més occidentals, a les 48 que hi ha en l’actualitat, esteses per totes les comarques pirinenques i prepirinenques. No obstant, la mortalitat per la utilització de verins, per col·lisió amb cables i per intoxicació amb el plom de les bales que s’utilitzen per caçar mantenen el nivell d’alerta bastant alt, va afegir la conselleria de Territori i Sostenibilitat. S’espera que el seguiment serveixi per contribuir a evitar que l’espècie entri una altra vegada en un ràpid procés de regressió.

Aquesta actuació s’ha portat a terme amb la col·laboració del Grup de Suport de Muntanya dels Agents Rurals i de tècnics de la Societat Aragonesa de Gestió Ambiental (SARGA) en el marc d’un projecte d’investigació que impulsa el departament de Ciència Animal de la Universitat de Lleida.

TerritoriTremp · Pallars Jussà
Més notícies de Tremp →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

L’Audiència de Lleida dona la raó a Endesa en el conflicte per la llum bonificada de la Vall Fosca
Societat

L’Audiència de Lleida dona la raó a Endesa en el conflicte per la llum bonificada de la Vall Fosca

ACN · 27 oct. 2026
Llum verda a la proposta d'ampliació del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici
Societat

Llum verda a la proposta d’ampliació del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici

Redacció · 9 jul. 2026
Els raiers de la Pobla de Segur desafien la Noguera Pallaresa en una 48a edició marcada per la calor
Societat

Els raiers de la Pobla de Segur desafien la Noguera Pallaresa en una 48a edició marcada per la calor

Redacció · 5 jul. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.