Societat

Un museu virtual fallaire, acció destacada del Prometheus

Un museu virtual fallaire, acció destacada del Prometheus

Un museu virtual sobre la festa de les falles, haros i brandons és una de les accions destacades del projecte Prometheus ‘Festes del foc dels solsticis del Pirineu’ que impulsa la Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus (CEPIP) de la Universitat de Lleida (UdL) amb set socis més, centres de recerca i institucions públiques catalanes, franceses i andorranes. El museu 3.0 es planteja com un espai interactiu, participatiu i inclusiu destinat a promoure la cultura popular i el patrimoni immaterial tot emprant les noves tecnologies.

La idea és que hi participin les pròpies comunitats fallaires aportant material i explicant com volen ser conegudes, «una mena de wikimuseu«, ha explicat el professor de la Universitat de Barcelona, Xavier Roigé, en la presentació oficial del projecte que ha tingut lloc a la UdL. A més del públic en general, el museu també està adreçat a professionals i tècnics del sector educatiu perquè puguin divulgar la riquesa del patrimoni immaterial dels pobles fallaires, així com a investigadors i estudiosos, que hi podran trobar documentació diversa i recerques. 

Xavier Roigé: «No volem fossilitzar la festa, sinó fer-la viva i fer-la viure a través de les noves tecnologies, perquè això és el més interessant»

A més del museu, on el govern andorrà hi preveu col·laborar, el projecte Prometheus inclou la creació d’una aplicació mòbil per a la senyalització dels 63 pobles fallaires -3 a Andorra, 17 a Catalunya i Estat espanyol i 34 a França-, l’elaboració de materials pedagògics per a centres de primària i secundària en occità, català, castellà, i francès, de materials divulgatius per pimes i organismes oficials i la celebració d’un simposi internacional sobre falles, haros i brandons, i la posada en marxa d’estudis superiors transfronterers especialitzats en patrimoni immaterial del Pirineus.

El projecte, amb un pressupost d’un milió d’euros, compta amb 670.344,42 euros dels fons FEDER de la Unió Europea obtinguts en la última convocatòria del Programa Operatiu de Cooperació Territorial Espanya-França-Andorra (POCTEFA) 2014-2020. 

La presentació oficial ha tingut lloc aquest dimecres a la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, amb Sofia Isus (directora de la CEPIP), Rosa Amorós (secretaria general de la Comunitat de Treball dels Pirineus) i Jaume Puy (rector de la Universitat de Lleida) que ha felicitat els assistents per haver aconseguit tirar endavant el projecte i per contribuir d’aquesta manera a dinamitzar un territori, el Pirineu, que «ha patit d’un fort oblit durant molt temps».

A més de la UdL, els socis del projecte són les universitats de Barcelona i de Perpinyà Via Domitia, el Centre International de Recherche et Documentation Occitanes – Institut Occitan de Cultura, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Govern d’Andorra, el Conselh Generau d’Aran, i el Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida que «sempre ha apostat per la cooperació transfronterera«, ha explicat el vicepresident del Patronat, Carles Gibert.

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Societat

Renfe adjudica a Siemens 30 trens d’alta velocitat per 1.218 milions d’euros

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Societat

El Govern declara Alfarràs zona afectada per l’incendi del 15 de setembre

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Urbanisme i habitatge

La Paeria vol invertir 5,1 milions per reduir el risc d’inundacions a Lleida

Laura Quintana · 27 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.