Cultura

Visita comentada a la mostra “El verb harmònic” de La Panera

Visita comentada a la mostra “El verb harmònic” de La Panera

Aquest dissabte, 19 de març, a les 12 hores, el Centre d’Art La Panera ha organitzat una visita comentada a la mostra “El verb harmònic” a càrrec del seu comissari, David Armengol, que fa un plantejament discursiu, en què la cançó, i més específicament la veu musicada; s’erigeix en fil conductor d’una exposició que prioritza l’escolta com a principal estímul sensorial, i distribueix els continguts —els relats—, segons una seqüència de fragments de temps breus: les cançons.

Es tracta d’una mostra col·lectiva on els diferents artistes treballen la imatge en moviment, la pintura, les arts visuals i la música. Cançons que parlen dels llocs i de la gent, del territori i el paisatge, de fantasies marines, de la història de la música i, fins i tot, del context mateix de l’art contemporani.

A l’estiu de 2016, en una crítica musical dedicada a la reedició d’un disc de Bob Dylan, un crític de Rockdelux utilitzava la noció de «verb harmònic» per referir-se a la potencialitat narrativa del cantautor nord-americà. Més enllà de l’article, aquell concepte va quedar gravat com una possible manera de crear certa comunió conceptual entre el format cançó i l’àmbit de les arts visuals. Mentre el verb sustenta la paraula, el llenguatge, la seva concepció harmònica connecta aquesta narrativa amb la càrrega emocional que es desprèn de la música.

El verb harmònic assaja un plantejament discursiu en què la cançó, i més específicament la veu musicada, s’erigeix en fil conductor d’una exposició que prioritza l’escolta com a principal estímul sensorial, i distribueix els continguts —els relats— segons una seqüència de fragments de temps breus: les cançons. Cançons que parlen dels llocs i de la gent, del territori i el paisatge, de fantasies marines, de la història de la música i, fins i tot, del context mateix de l’art contemporani.

Així, la mostra funciona com un disc en expansió física, amb temes de durada curta que es van donant pas i amb una aproximació gràfica, plàstica, que, com passa amb el disseny de la portada i del material complementari d’un àlbum, condensa tots aquells sons, totes aquelles històries, sota un imaginari visual concret.

David Armengol és el nou director de La Capella, des de l’estiu del 2021. És gestor cultural que ha comissariat el pavelló d’Uruguai de la Biennal de Venècia del 2019 i ha comissariat pels principals centres d’art contemporani del país com Fabra i Coats, Tecla Sala, MACBA, Matadero (Madrid).

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema
Cultura

‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema

Maria del Val · 26 oct. 2026
Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània
Cultura

Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània

Vanesa Ortega · 22 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.