Opinió

Abús de democràcia directa

El que està passant amb el culebrot d’investidura d’Artur Mas té poc a veure amb l’independentisme sociològic.

Passi el que passi, el procés sobiranista seguirà endavant. Perquè va més enllà de les decisions concretes de polítics o partits polítics. L’independentisme o el dret d’autodeterminació de Catalunya ve del carrer, i no s’aturarà per cap entrebanc puntual.

Dit això, les eleccions del 27-S no varen ser ordinàries, sinó plebiscitàries. I des del 28 de setembre, la CUP ha sobredimensionat l’eix esquerra-dreta. Mentre, la dimensió nacional de conflicte polític entre l’Estat nacional espanyol i la nació catalana -que és el principal eix de conflicte a l’Espanya actual pel fort rebuig existent a Catalunya degut a les pressions de la maquinària de centralització de l’Estat mononacional espanyol- ha ocupat un espai secundari dins la Candidatura d’Unitat Popular.

D’altra banda, tothom sabia que Artur Mas seria President de la Generalitat en el supòsit que «Junts pel Sí» guanyés les eleccions. Tothom sabia que la CUP no era gens partidària d’investir a Artur Mas. Les dues opcions eren més que legítimes.

Les assamblees i la democràcia directa pot ser apropiada en el món municipal. També pot ser-ho en l’univers polític supramunicipal per decisions polítiques rellevants que afectin de manera trascendental al conjunt de la població. No obstant, l’abús de democràcia directa a un nivell supramunicipal provoca una innecessària lentitud en el procés de presa de decisions que afecta negativament a milions de ciutadans.

La CUP anava bé amb els seus esforços a contracor per investir a Artur Mas com a President de la Generalitat. Fins al 27 de desembre. El passat diumenge s’hauria d’haver pres una decisió definitiva en un sentit o altre, si no es volia fer el paper d’estrassa.

Ara, la CUP s’està passant amb tots els respectes. Es va cap una tercera votació assembleària per la investidura del President de la Generalitat. No em vull imaginar què pot passar quan s’hagin de tramitar lleis durant aquesta XI legislatura, en cas que s’acabi investint a Mas com a President de la Generalitat amb el suport de la CUP. La legislatura més emocionant de la història de la Catalunya recent podria convertir-se en un xou vergonyós, si ens atenem a com s’està allargassant el període legal establert d’investidura.

Comptat i debatut, el millor que podria passar és que la CUP decidís no investir a Mas al final de la tercera assemblea cupaire. Així, cap actor polític es sentirà perdedor, per com s’han succeït els esdeveniments en aquesta dilatada investidura.

En conseqüència, el desgast de la CUP hauria de parar. I, «Junts pel Sí» no haurà de patir tant amb uns socis de govern que han mostrat ser més anticapitalistes que independentistes.

Encara s’és a temps d’aturar aquest joc de despropòsits. Que no sembli que bona part de Catalunya hagi perdut el seny.

 

 

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Defensar els serveis públics és cuidar qui els fa possibles
Opinió

Defensar els serveis públics és cuidar qui els fa possibles

Redacció · 18 oct. 2026
"La bola negra": captivador relat de memòria i identitat
Opinió

«La bola negra»: captivador relat de memòria i identitat

Redacció · 28 set. 2026
"Cronos": no era fàcil encarar l'horror
Opinió

«Cronos»: no era fàcil encarar l’horror

Redacció · 8 set. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.