Opinió

«El 47»: herois anònims

"El 47": herois anònims

Titulo «herois» perquè, tot i que la pel·lícula narra un fet real personificat en la figura de Manuel Vital —interpretat amb una fermesa i credibilitat inusuals per Eduard Fernández—, la figura de la seva parella —una Carme a la que dona vida una Clara Segura magnífica— i la seva filla —una Zoe Bonafonte que no es deixa eclipsar per dos autèntics monstres— participen de forma essencial en el desenvolupament dels fets com a part de tota una comunitat de barri que també disposa del seu merescut protagonisme.

Manel Vital arriba el 1958 a Barcelona conjuntament amb un grup d’immigrants, tal i com molt bé es diu a la pel·lícula, literalment expulsat de la seva terra a causa d’una misèria i repressió sufocants i, després de comprar una parcel·la a «la muntanya darrera de la primera muntanya» de Barcelona aconsegueixen construir-se amb les seves pròpies mans una xabola raquítica que amb els anys anirà prenen forma fins arribar al final dels setanta amb un nucli d’habitatges consolidat amb moltes mancances i en mig d’una etapa de transformació política i social. L’abandó i l’oblit és evident: la llum i l’aigua arriben amb deficiències, els carrers no estan asfaltats i les inclinades pendents fan que molts serveis no arribin en condicions… i un autobús articulat com el que condueix el Manuel encara menys!

El director Marcel Barrena ja em va sorprendre cap allà el 2013 amb el documental «Món petit» i des de llavors sembla que s’hagi especialitzat en històries de desafiament i superació. En aquesta ocasió la seva mirada està atapeïda d’una encertada barreja d‘honesta nostàlgia i merescut homenatge que, sense arribar a ser aclaparadora, aconsegueix extreure’ns un somriure còmplice i una inevitable emotivitat que ens acompanyaran duran tot el metratge per arribar a una part final realment colpidora. Aquesta proposta més emotiva es completa amb dos elements que acaben de donar compactació a l’obra. Per una banda el simpàtic homenatge que es fa a la figura d’un joveníssim Pasqual Maragall —amb una correcta interpretació de Carlos Cuevas— i, per l’altra, el retrat realista fet amb filmacions d’arxiu dels carrers de Barcelona i la visió carregosa d’una burocràcia municipal laberíntica.

«El 47» recupera, a partir d’un fet singular, una època convulsa i especial —la qual es mereix més atenció— amb solvència, autenticitat creïble i unes interpretacions d’alçada posant la mirada i la càmera en aquelles persones anònimes que es van desllomar per tirar endavant i encara van tenir ànims per mobilitzar-se i exigir a una apalancada administració posar remei a una emergència social evident. (7,5)

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Defensar els serveis públics és cuidar qui els fa possibles
Opinió

Defensar els serveis públics és cuidar qui els fa possibles

Redacció · 18 oct. 2026
"La bola negra": captivador relat de memòria i identitat
Opinió

«La bola negra»: captivador relat de memòria i identitat

Redacció · 28 set. 2026
"Cronos": no era fàcil encarar l'horror
Opinió

«Cronos»: no era fàcil encarar l’horror

Redacció · 8 set. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.