Opinió

«Los tontos y los estúpidos»: on estàs tu?

"Los tontos y los estúpidos": on estàs tu?

Ja feia uns dies que no xafava una sala de cinema i avui ho he fet amb unes ganes especials. I ha valgut molt la pena fins al punt que abans que deixeu de llegir voldria escriure el que havia previst per al final: si de veritat estimeu el cinema aquesta és una peli que no us podeu perdre per res del món.
Sona a sentència contundent però ho sento així.
Anem a pams. «Los tontos y los estúpidos» ens conta el que passa durant un dia de rodatge d’una trama centrada en quatre personatges a la recerca de la seva pròpia identitat des d’una situació de soledat i aïllament. Ens mostra els assajos d’una cinta que únicament veurem (a causa d’una mancança real de pressupost) a través de les interpretacions d’uns actors/persones dins una nau industrial o al voltant de la taula de lectura en un joc interessantíssim d’entrada i sortida des de la pell del personatge escrit en el guió fins la persona sense caretes interpretatives. Actors/persones (la Nausicaa Bonnin està superba) que tenen dos noms: el de la narració i el nom de pila que obliga a l’espectador a participar activament per anar de dins cap a fora d’una acció que es desenvolupa magistralment en dos plànols.
Em repeteixo, ho sé, però si hem de valorar una cinta segons la direcció, el guió i la interpretació per la relació que s’aconsegueix en funció del pressupost ens trobaríem davant una excel·lència sense discussió. Es nota que cada escena evidencia entusiasme, riquesa i entrega potser perquè tot l’equip es va integrar en el projecte en forma cooperativa i sense retribució inicial.
Hi ha moltes pel·lícules que tracten del món del cinema, autèntiques obres mestres («Cinema paradiso» s’acaba de recuperar pel seu 25è aniversari), tot i que aquesta em recorda, sobretot,  i salvant les distancies,  a «La noche americana» de F. Truffaut.
Una cinta que mereix un racó de la vostra atenció pel seu atreviment provocatiu, perquè emociona i commou amb diàlegs ajustadíssims i interpretacions fascinants. Correu perquè entenc que no durarà gaire. (8/10)

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Defensar els serveis públics és cuidar qui els fa possibles
Opinió

Defensar els serveis públics és cuidar qui els fa possibles

Redacció · 18 oct. 2026
"La bola negra": captivador relat de memòria i identitat
Opinió

«La bola negra»: captivador relat de memòria i identitat

Redacció · 28 set. 2026
"Cronos": no era fàcil encarar l'horror
Opinió

«Cronos»: no era fàcil encarar l’horror

Redacció · 8 set. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.