Opinió

«Red army»: trajectòries esportives, vitals i històriques

"Red army": trajectòries esportives, vitals i històriques

Quan vaig a veure un documental a una sala de cinema encara em persegueix el dubte sobre si val la pena pagar l’entrada per una cosa que no és una pel·lícula. Un dubte que se m’està esborrant després de gaudir d’uns quants bons documentals en els darrers anys. «Red army» es trobaria dins el grup dels destacats.
Tot gira al voltant de les biografies dels cinc components d’ un equip d’hoquei gel de l’extinta URSS que ha estat  un dels primers equips de somni del segle vint dins el món dels esports col·lectius. Si us agrada mínimament aquest món ja sabeu que jugar de forma conjunta i harmoniosa no té res a veure amb situar individualitats una al costat de l’altra. Sembla ser que aquest equip-equip va meravellar durant uns anys fins que la transformació del país els va arrossegar per camins ben diferenciats i experiències vitals ben lluny de les concentracions d’onze mesos l’any entrenant fins a quatre vegades al dia. Les línies biogràfiques s’allunyen amb la implosió del sistema soviètic per tornar a confluir ocasionalment o, fins i tot, retrobar-se en la Rússia actual. Vides esportives que ens serveixen de mirall per explicar la història des d’un punt de vista molt més proper i quotidià alhora que el simbolisme i la utilització política dels èxits esportius també ens permet  fer una aproximació a les xarxes del poder. Veurem l’acabament de la guerra freda vista des d’un punt de vista emotiu i viscuda intensament per uns protagonistes que passen de d’opressió d’un règim totalitari que els utilitza com a peons a l’angoixa vital d’haver de decidir per un mateix i mesurar-ho tot amb el referent dels diners.
Sembla que el seu director, Gabe Polsky, vulgui emular la cohesió d’aquest equip deixant molt clar que fer un documental és la conjuminació de molts elements ajustats en la mesura i el moment. No n’hi ha prou en tenir un tema prou atractiu amb algunes imatges exclusives pel mig. La combinació de la ironia amb un cinisme a tocar del ridícul, d’una anàlisi històrica profunda, una èpica esportiva sense estridències, d’unes imatges fruit d’una intensa investigació, d’unes entrevistes que van més enllà dels formalismes i una banda sonora contundent, conformen els elements d’una obra equilibrada, atractiva i entretinguda. (7/10)

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Defensar els serveis públics és cuidar qui els fa possibles
Opinió

Defensar els serveis públics és cuidar qui els fa possibles

Redacció · 18 oct. 2026
"La bola negra": captivador relat de memòria i identitat
Opinió

«La bola negra»: captivador relat de memòria i identitat

Redacció · 28 set. 2026
"Cronos": no era fàcil encarar l'horror
Opinió

«Cronos»: no era fàcil encarar l’horror

Redacció · 8 set. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.