Opinió

Avui m’he oblidat de pensar

Avui m'he oblidat de pensar

L’altre dia vaig llegir la frase del títol no me’n recordo on i qui la va dir. Tant se val! Allò que m’interessa és la força que té i com m’interpel·la. De seguida, et fa adonar que tu també, sovint t‘has oblidat de pensar, entenent per pensar la nostra principal capacitat humana, i si som més profunds, la nostra trascendència personal. Poca broma!

Sí, ja sé que tot seguit vindran un reguitzell d’excuses: la feina, la família, els estudis, els vicis, la salut, etc. Però… Realment és més senzill. El nostre “quotidien» (el dia dia) ens engoleix. Des que sona el despertador, comença la gincama i la rutina, per més inri, estressant. I arribem al final de la jornada trinxats, cansats i no gaire satisfets. Excepcions a part. Sempre n’hi ha. Una poeta de Vilafranca, Sílvia Amigó, escriu “les hores, sense horaris, són precioses». Crec que la clava. Cal tenir més hores i menys horaris. El temps és or que malbaratem en nicieses i obligacions. Any rere any les augmentem, coses de l’edat suposo.

No podem, però, oblidar-nos de pensar, perquè l’oblit ens farà més vulnerables, més xais, menys persones. Ja sé que pensar és de vegades dur i que cal silenci, esforç, concentració i atenció. Tot allò que escasseja.

Veja’m, intentaré ser pràctic i donar algunes idees per no vendre fum. D’entrada hem de reduir l’agenda, ja sia esporgant activitats, ja sia dient no més sovint. Un altre consell seria reduir dràsticament l’ús de pantalles i potenciar la presència allà on calgui. Avui, el bé més preuat és regalar temps, res val tant, o sigui que ‘bye bye’ Black Friday i tot el consum nadalenc que ens ve, i per fi sense tanta motxilla a pensar. El tema? Cadascú que campi per on vulgui. Us avanço que jo pensaré en per què l’Institut d’Estadística vol controlar-nos via mòbil? Per què la Justícia és tan antipàtica i cruel a casa nostra? Per què tant Netflix? Per què no faig més el que vull? Per què…?

És tard, de nit, i ja he escrit aquest article. Sílvia Amigó, la poeta d’abans, continua escrivint: ”Estimo les hores que fixem lliurement, és la nostra manera dolça d’amansir el temps”.

Impossible dir-ho millor. Aquest tresor es troba en un poemari que acaba de publicar, “MA” (Viena Edicions). Ah! Per cert, «MA» és un concepte japonès que vol dir interval, espai, pausa, buit, absència de centre, espai de consciència.

Avui no m’ he oblidat de pensar. Bravissimo!

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Defensar els serveis públics és cuidar qui els fa possibles
Opinió

Defensar els serveis públics és cuidar qui els fa possibles

Redacció · 18 oct. 2026
"La bola negra": captivador relat de memòria i identitat
Opinió

«La bola negra»: captivador relat de memòria i identitat

Redacció · 28 set. 2026
"Cronos": no era fàcil encarar l'horror
Opinió

«Cronos»: no era fàcil encarar l’horror

Redacció · 8 set. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.