Opinió

Quietud versus moviment

Quietud versus moviment

Ja fa molt de temps que la quietud, el no-moviment té mala premsa. Sovint se l’agermana amb la droperia o ganduleria, i tot subjecte que la pràctica és sospitós. Mirem històricament com els règims han creat lleis contra els malfactors (s’entén) i contra els dropos/vagarros (aquí ja no s’entén). Ras i curt es persegueix la peresa i la ganduleria.

Algun Lector dirà que faig demagògia, però no pas, l’any 1933 a Espanya es promulgà la «ley de vagos y maleantes», coneguda popularment com «La Gandula». Per cert, va ser aprovada per consens de tots els grups polítics i no sancionava delictes sinó que volia prevenir la comissió futura dels mateixos per part de captaires, bandarres proxenetes i qualsevol individu «antisocial». I no obstant això, el rodamon entès com un home lliure que defuig el control i les normes de la cleda ha existit, existeix i existirà.

Tothom ha vist pel·lícules on surt el típic vagabund americà pujant i baixant de trens i a França, encara avui hi ha certa simpatia amb el «clochard». Cada cop menys, però perquè la por al diferent i la pobresa s’ha associat sovint amb el delicte. Ve a tomb l’article d’avui perquè vull criticar el missatge naïf i positiu de la hiperactivitat actual. Jo sostinc la teoria que són més «antisocials» i perillosos els polítics hiperactius, els CEO de les empreses (ara en diuen així dels executius agressius) i la nostra forma de viure accelerada, amunt i avall, amb avions, cotxes, mòbils que no pas un captaire o rodamon.

Per defensar el meu plantejament, agafaré l’episodi famós on Alexandre el Magne (el gran conqueridor -hiperactiu-) se’n va a visitar a Diògenes, el filòsof que vivia en un barril amb només una capa i un bastó. Aquest prenia el sol al costat del seu barril-casa quan Alexandre li preguntà què li calia o què volia que li donés i Diògenes li respongué que en tenia prou si no li tapava el sol i se n’apartava. Potser és el que haurem de dir a tots aquests Conqueridors quixotescos de Fons Generation, aeroports, Jocs i castells en l’aire, aparteu-vos, no ens feu ombra, deixeu-nos prendre el sol tranquil·lament.

 

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Defensar els serveis públics és cuidar qui els fa possibles
Opinió

Defensar els serveis públics és cuidar qui els fa possibles

Redacció · 18 oct. 2026
"La bola negra": captivador relat de memòria i identitat
Opinió

«La bola negra»: captivador relat de memòria i identitat

Redacció · 28 set. 2026
"Cronos": no era fàcil encarar l'horror
Opinió

«Cronos»: no era fàcil encarar l’horror

Redacció · 8 set. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.