⏯️ Arrenquen amb la tècnica de l'strappo 4 pintures del 1950 de l'església de Tàrrega

ACN
Publicat: 
15-02-2022
Actualitzat: 15-02-2022 1:00
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • ⏯️ Arrenquen amb la tècnica de l'strappo 4 pintures del 1950 de l'església de Tàrrega
  • ⏯️ Arrenquen amb la tècnica de l'strappo 4 pintures del 1950 de l'església de Tàrrega
  • ⏯️ Arrenquen amb la tècnica de l'strappo 4 pintures del 1950 de l'església de Tàrrega

Professionals de l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni de la Universitat Politècnica de València han arrencat amb la tècnica de l'strappo quatre figures marianes de l'absis de l'església de Santa Maria de l'Alba datades l'any 1950 i obra del pintor targarí Francesc Marsà. L'operació s'ha fet per tal de deixar net el presbiteri del temple i que el també artista targarí Josep Minguell pugui culminar el seu projecte de pintures al fresc a l'església iniciat el 2006. La tècnica d'arrencada és fa servir molt per a les pintures al fresc, però no tant en olis com és el cas d'aquests de la capital de l'Urgell. Ara se'ls donarà un nou suport mòbil i passaran a formar part del patrimoni d'aquest temple emblema del Barroc català.

Minguell fa dies que treballa en la darrera fase del cicle de pintures al fresc a l'església de Tàrrega. Una vegada estigui finalitzat sumarà 1.014 metres quadrats i es convertirà en el conjunt mural més gran pintat per l'artista i en un dels més grans exemples contemporanis de pintura mural al fresc del món.

L'obra que ha estat rescatada aquest dilluns per tal de poder continuar amb el projecte és d'un artista conegut popularment com a pintor Marsà. Es tracta de quatre figures pintades, isolades i disperses situades als laterals del mur frontal de l'absis de l'església que actualment es trobaven amagades sota quatre fustes de contraplacat. Minguell les ha volgut rescatar ja que es tractava de les úniques restes que es conservaven de la decoració de l'absis que l'any 1950 va executar Àngel Marsà.

L'strappo ha anat a càrrec de professionals de l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni de València. La doctorand Iris Hernández ha explicat que es tracta d'una tècnica molt utilitzada que consisteix en extraure només la "pel·lícula pictòrica". És el mateix sistema que es va fer servir a les esglésies romàniques de la Vall de Boí. El procés consisteix en adherir teles a la pintura, amb cola orgànica, que afavoreix la "contracció" i la separació d'aquesta "pel·lícula pictòrica" de la resta d'estrats que conformen el mur.

A banda d'Hernández i la doctora Pilar Soriano, ambdues del Taller d'anàlisi i intervenció en pintura mural de l'institut valencià, el procés també ha comptat amb la supervisió tècnica del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC).

Per al pintor Josep Minguell, aquesta solució evita "interferències forçades" en la nova decoració que s'està portant a terme. Una vegada arrencades les imatges es pintaran al fresc les àrees que ocupaven per tal de donar continuïtat al projecte de Minguell, que ocuparà íntegrament el mur frontal del presbiteri. L'alcaldessa de Tàrrega, Alba Pijuan, ha destacat que les pintures arrencades, amb el tractament adequat, seran una part més del patrimoni de l'església, "emblema" del Barroc català.

350 anys de Santa Maria de l'Alba

Per la seva banda, Jaume Aligué, membre de la Comissió del Patrimoni Parroquial de Santa Maria de l'Alba, ha recordat que la culminació del projecte pictòric de Minguell al temple forma part dels actes que se celebraran enguany per commemorar el 350è aniversari de l'ensorrament del campanar de l'antiga església, que va deixar la meitat de l'edifici en runes i va motivar l'aixecament del temple barroc actual obra de fra Josep de la Concepció. El primer acte per commemorar aquesta efemèride serà un repic de campanes que es farà dimarts a les sis de la tarda, just a l'hora que tres segles i mig enrere es va esfondrà el campanar.

Comparteix

També t'interessarà