Successos i tribunals

Detecten una nebulosa mai captada abans des d’un observatori astronòmic català

Detecten una nebulosa mai captada abans des d'un observatori astronòmic català

Un dels impulsors del Parc Astronòmic de Prades, Aleix Roig, ha detectat una nova nebulosa des del seu observatori Astrocat situat al municipi del Baix Camp. S’ha batejat com a ‘Roig1 Prades Sky‘, en record a l’avi del seu descobridor, i està situada a la galàxia Triangle M33. És una de les galàxies més pròximes que es coneixen i es pot observar amb prismàtics en cels nocturns foscos com el de Prades. La nebulosa s’ha vist després d’una cerca meticulosa amb planificació a mesos vista i gràcies a filtres de banda estreta diferents als que s’utilitzen habitualment. S’estima que té una mida d’uns 1.500 anys llum de diàmetre i per captar-la ha calgut realitzar una imatge profunda de 153 hores de registre d’imatges durant moltes nits.

Tal com han apuntat des del Parc Astronòmic de Prades, la nebulosa té una brillantor 10.000 vegades més dèbil que la galàxia M33, fet que en dificultava la seva observació. El descobriment ha estat publicat per l’American Astronomical Society en un article signat juntament amb Judith Ardèvol, astrofísica per la Universitat de Barcelona i guia del parc de Prades, i Raúl Infante, doctor en astrofísica del CEFCA d’Aragó.

Més llegides

Detingut un menor d’edat per crear i administrar grups de BLOCUS a Lleida

Successos

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

El CF Pardinyes dona el tret de sortida al seu 75è aniversari amb una gran festa a la Llotja

Futbol

Tàrrega reivindica el 25N amb la campanya ‘Calladeta estàs més guapa’

Societat

També t’interessarà

Llibertat vigilada amb instrucció terapèutica per al menor de Bellmunt d’Urgell detingut per crear canals Blocus La jutg
Tribunals

Llibertat vigilada per al menor de Bellmunt d’Urgell detingut pels canals Blocus

Vanesa Ortega | ACN · 30 oct. 2026
Detingut al País Valencià el presumpte fundador i principal impulsor de Blocus a Espanya
Successos

Detingut al País Valencià el presumpte fundador i principal impulsor de Blocus a Espanya

Vanesa Ortega · 30 oct. 2026
L’AVE accidentat a Toledo circulava a entre 160 i 200 km/h, segons el primer informe oficial
Successos

L’AVE accidentat a Toledo circulava a entre 160 i 200 km/h, segons el primer informe oficial

Vanesa Ortega | ACN · 29 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.